Veelgestelde vragen

Klik op een vraag om het antwoord te zien:
Hoe kan ik kaarten bestellen of kopen?
Tot en met 30 juni  kunt u uitsluitend schriftelijk reserveren. Dit kan op twee manieren: 1. Via het bestelformulier uit het theatermagazine. 2. Via de website, die vrijdag 5 mei online gaat. Alle schriftelijke reserveringen worden strikt op volgorde van binnenkomst verwerkt. Per bestelformulier wordt € 3,00 aan administratiekosten in rekening gebracht. Van uw reservering(en) ontvangt u de bevestiging door middel van een factuur. Als deze is voldaan, krijgt u de bestelde kaarten thuisgestuurd. Vanaf 1 juli kunt u uw kaarten op de volgende manieren reserveren: 1. Via het bestelformulier uit het theatermagazine. 2. Via de website, waarbij u na uw reservering direct kunt afrekenen met iDEAL. 3. Telefonisch: 0596-614000. 4. Aan de kassa tijdens de openingsuren (dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 17.00 uur).
Wanneer moet ik betalen?
  • Na ontvangst van de factuur
De betaling zien wij graag binnen 14 dagen na ontvangst van de nota tegemoet. Mocht u gebruik maken van internet bankieren, dan vragen wij u het volledige betalingskenmerk te vermelden. Als u het te betalen bedrag heeft overgemaakt, worden de kaarten zo spoedig mogelijk toegezonden. Natuurlijk kunt u ook aan de kassa betalen, contant, met de pin of middels podium cadeaukaarten en theaterbonnen. In alle gevallen krijgt u de toegangskaarten direct mee. Ook bestaat de mogelijkheid het bedrag in termijnen te betalen. Op het bestelformulier kunt u aangeven of u gebruik wenst te maken van gespreide betaling. Voor deze service wordt slechts € 1,00 per maand berekend.
  • Situatie vanaf 1 juli
Vanaf 1 juli kunt u via de website uw kaarten alleen met behulp van iDEAL betalen.
Ik wil heel graag op een bepaalde plaats zitten. Hoe kan ik dat aangeven?
  • Via het bestelformulier uit het theatermagazine
Op het bestelformulier kunt u bij Speciale wensen, voorkeursplaatsen en opmerkingen uw voorkeur voor een bepaalde plaats aangeven. De Molenberg houdt zoveel mogelijk rekening met deze voorkeur. Evenals de verwerking van de bestelformulieren worden ook de voorkeursplaatsen in volgorde van binnenkomst ingewilligd. De Molenberg houdt zich echter het recht voor, bij bepaalde voorstellingen, hiervan af te wijken. De ervaring heeft geleerd dat bij niet uitverkochte voorstellingen het de voorstelling zeer ten goede komt als het publiek (zoveel mogelijk) voor in de zaal zit.
  • Via de website (tot 1 juli)
Via de website kunt u uw voorkeur uitspreken bij Opmerkingen.
  • Via de website (na 1 juli)
Bij kaarten die u na 1 juli via de website bestelt, hebt u niet de mogelijkheid om een voorkeur uit te spreken. Als u om een bepaalde reden (gehoor, gezichtsvermogen, beenruimte o.i.d.) toch op een bepaalde plaats wenst te zitten, dan is het verstandig om hierover contact op te nemen met de administratie.
Kan ik mijn kaarten bij verhindering ook weer inleveren?
U mag uw kaarten tot uiterlijk één dag voor de voorstelling of concert weer inleveren. U ontvangt dan het door u betaalde bedrag minus € 2,50 annuleringskosten per kaart terug. Wij verzoeken u daarvoor het IBAN nummer op een van de kaarten te vermelden. Met deze zeer soepele regeling onderscheidt de Molenberg zich heel duidelijk van de overige theaters. Maar we moeten natuurlijk ergens een grens trekken. Dat betekent dat u op de dag van de voorstelling geen kaarten meer kunt retourneren.
Ik ben mijn kaarten kwijtgeraakt. Wat nu?
Een telefoontje naar de administratie is voldoende om het probleem te verhelpen. Wij kunnen namelijk heel simpel kopiekaarten voor u printen. U ontvangt dan kaarten met hierop dezelfde rij- en stoelaanduiding als uw “originele” kaarten. Aan deze service zijn geen kosten verbonden.
Ik wil graag naar een voorstelling, maar die is uitverkocht. Is er een wachtlijst?
Bij alle uitverkochte voorstellingen leggen wij een wachtlijst aan. Uit ervaring weten wij, dat er bij iedere voorstelling meerdere kaarten worden geannuleerd vanwege ziekte of andere verplichtingen. Wanneer dat geval is, vullen wij de open plaatsen weer op met de geïnteresseerden die op die wachtlijst staan. Wij nemen dan telefonisch of per mail contact op om te vernemen of er nog tijd en interesse is om de voorstelling te bezoeken. Ook voor de wachtlijst geldt dat de volgorde van binnenkomst bepalend is. Op de site kunt u zien welke voorstellingen uitverkocht zijn. Door een mail te sturen naar info@demolenberg.nl of een telefoontje te plegen naar de administratie kunnen wij uw gegevens aan de wachtlijst toevoegen. Hoewel een plek op de wachtlijst natuurlijk geen garantie biedt dat u nog daadwerkelijk kaarten toegezegd krijgt, vergroot het uw kans op kaarten wel vaak.
Kan ik ook naast familie of vrienden zitten?
Dat kan. In de voorverkoopfase is het dan verstandig om de verschillende bestelformulieren aan elkaar te nieten en in één envelop te verzenden of gelijktijdig in te leveren. Vergeet dan niet om op elk bestelformulier de naam en adres van de besteller te vermelden, zodat wij de kaarten naar het juiste adres kunnen sturen. Bij kaarten die u via de website bestelt, hebt u niet de mogelijkheid om een voorkeur uit te spreken. Als u toch naast iemand wenst te zitten, dan is het verstandig om hierover contact op te nemen met de administratie.  
Kan ik na aanvang nog in de zaal?
In veel gevallen is het niet mogelijk om na aanvang van de voorstelling tot de zaal te worden toegelaten, omdat dat artiesten en publiek te veel stoort. Soms is het echter wel mogelijk. Maar dan kan het zijn dat u een plaats op het balkon of achter in de zaal krijgt toegewezen. Indien er een pauze is, kunt u daarna uiteraard op uw eigen stoel plaatsnemen.
Verkoopt de Molenberg ook de PODIUM Cadeaukaart?
Jazeker. Met de PODIUM Cadeaukaart kan de ontvanger kaarten kopen voor een voorstelling of concert naar keuze. Als gever kunt u zelf de waarde bepalen, ieder bedrag tussen 10 en 150 euro is mogelijk. De waarde op de PODIUM Cadeaukaart is in één keer of in delen te besteden. De Theater & Concertbon, de voorloper van de PODIUM Cadeaukaart, blijft wel inwisselbaar en onbeperkt geldig.
Kan ik bij de Molenberg ook betalen met de PODIUM Cadeaukaart?
Jazeker. U kunt uw kaarten betalen met de PODIUM Cadeaukaart. Stel, u hebt een cadeaukaart waarop € 50,00 staat en u moet € 40,00 betalen. Dat bedrag wordt dan op uw cadeaukaart in mindering gebracht, de resterende € 10,00 kunt u bij een volgend theaterbezoek besteden.
Wat houdt een VIP arrangement precies in en wat zijn de kosten?
Een VIP arrangement is het horecagedeelte rondom uw theaterbezoek. Het arrangement kost € 15,00 per persoon, deze prijs is exclusief uw toegangskaart van de voorstelling. Bij binnenkomst wordt u verwelkomd door één van onze medewerkers die uw jas in ontvangst neemt. Na een kop koffie aan een voor u speciaal gereserveerde tafel kunt u uw plaats in de zaal innemen. In de pauze verwachten wij u opnieuw aan uw tafel voor koffie en een lekkere traktatie. Na afloop van de voorstelling is de tafel gereserveerd voor twee consumpties naar keuze (exclusief buitenlands gedestilleerd) en enkele hapjes. Mocht er geen pauze in de voorstelling zitten, dan schenken we u uiteraard 3 drankjes na afloop. Bij bijna alle voorstellingen is dit arrangement mogelijk. Er zijn een paar uitzonderingen: bij de familievoorstellingen en de bluesconcerten bieden wij geen arrangement aan. Reserveren voor een VIP arrangement kan via het bestelformulier, online of telefonisch.
Wat houdt een Theater daghap precies in en wat zijn de kosten?
Bij een geselecteerd aantal voorstellingen bestaat de mogelijkheid om voor aanvang te genieten van een theater daghap. De daghap wordt zoveel mogelijk aangepast op de voorstelling. Zo zult u bijvoorbeeld bij een Groningstalige voorstelling kunnen genieten van specialiteiten uit de regio en kunt u zich bij een Afrikaanse voorstelling laten verrassen door de buitenlandse keuken. De kosten bedragen € 14,50 per persoon. Deze prijs is inclusief een gratis amusehapje vooraf en koffie na, maar uiteraard exclusief uw toegangskaart van de voorstelling.  
Wat doet de Molenberg verder met mijn gegevens?
Bijna elk seizoen worden wij wel geconfronteerd met een voorstelling, die vanwege ziekte van de artiest niet door kan gaan. Uiteraard proberen wij alle bezoekers dan zo snel mogelijk hierover te informeren. Daarom vragen wij altijd om uw naam, volledig adres, telefoonnummer (het liefst een mobiel nummer) en e-mailadres (als u daar over beschikt). Wij zouden het zeer op prijs stellen bij een eventuele verhuizing een verhuisbericht te ontvangen.
Wordt er wel eens geloot voor een voorstelling?
In zijn algemeenheid worden (schriftelijke) reserveringen strikt op volgorde van binnenkomst verwerkt. Mocht blijken dat de belangstelling voor één of meerdere voorstellingen heel groot is, dan kunnen wij besluiten over te gaan tot loting voor de entreekaarten. Op de website en via de digitale nieuwsbrief houden wij u hierover op de hoogte.
Waar koop ik mijn consumptiemunten?
Vóór aanvang en in de (eventuele) pauze van de voorstelling bestaat de mogelijkheid munten à € 2,20 te kopen voor uw drankjes. Deze munten kunt u vlakbij de garderobe verkrijgen. Na afloop kunt u ook contant afrekenen. Voor de goede orde: sinds 1 juli 2015 werkt de Molenberg met zwarte munten. Andere munten zijn niet meer inwisselbaar. Voor koffie en thee kunt u eventueel een bonnenboekje (tien koppen) voor  € 15 kopen.
Is de garderobe verplicht?
Ja, het is om veiligheidsredenen niet toegestaan jassen mee te nemen in de zaal. U kunt uw jas in bewaring geven bij de bewaakte garderobe tegen betaling van € 1,00 per jas. De garderobe is tot uiterlijk één uur na een voorstelling bewaakt.
Waarom is er soms wel en soms geen pauze tijdens een voorstelling?
Het al dan niet inlassen van een pauze wordt bepaald door het gezelschap of artiest en is een artistieke keuze. De Molenberg heeft hier geen enkele invloed op.
Hoe kan ik abonnee worden en welke voordelen heb ik dan?
De makkelijkste manier om abonnee te worden is u aan te melden via onze website. Zie op de homepage onder het kopje Lid worden? Uiteraard kunt u zich ook telefonisch of bij de kassa aanmelden. Een abonnement kost € 15 per seizoen. Nieuwe abonnees dienen ons te machtigen tot automatische incasso van de abonnementsgelden. Als abonnee van de Molenberg geniet u onder andere van de volgende voordelen:
  • U krijgt de nieuwe seizoensbrochure met voorrang thuisgestuurd, waarmee u de kans om in aanmerking te komen voor bepaalde voorstellingen aanmerkelijk vergroot.
  • U profiteert bij bepaalde voorstellingen van een aantrekkelijke korting op de entreeprijs.
  • U wordt als eerste op de hoogte gebracht van ingelaste voorstellingen.
Welke voorzieningen kent de Molenberg voor mindervaliden en slechthorenden?
De Molenberg is goed toegankelijk voor mindervaliden en slechthorenden. De voorzieningen die wij hiervoor hebben zijn: vaste hellingbanen voor rolstoelgebruikers, een invalidentoilet, een lift en een rolstoel. Daarnaast hebben wij een ringleiding en een infrarood-systeem voor slechthorenden. Beide systemen werken in de rijen 1 tot en met 15 in de zaal, niet op de beneden galerij en op het balkon. Als u vanwege een handicap een bepaalde voorkeursplaats in de zaal wenst, dan kunt u dit tijdens de voorverkoop op het bestelformulier bij Speciale wensen, voorkeursplaatsen en opmerkingen aangeven. Bij kaarten die u via de website bestelt, hebt u niet de mogelijkheid om een voorkeur uit te spreken. Als u om een bepaalde reden (gehoor, gezichtsvermogen, beenruimte o.i.d.) toch op een bepaalde plaats wenst te zitten, dan is het verstandig om hierover contact op te nemen met de administratie.
Beschikt de Molenberg ook over stoelverhogers?
De Molenberg beschikt over een beperkt aantal stoelverhogers. Deze kunt u verkrijgen bij de garderobe. U betaalt hier € 1,00 borg voor. Na afloop levert u de stoelverhoger ook weer bij de garderobe in. Gezien het aantal stoelverhogers is het zelf meebrengen van een kussen of een zitje ten zeerste aan te raden.
Hoe zit het met parkeren?
Het Molenbergplein heeft zo'n 70 parkeerplaatsen, waaronder vier speciaal bestemd zijn voor gehandicapten. Honderd meter verderop ligt het Commandementsplein (achter de Hema). Overal in Delfzijl kunt u te allen tijde gratis parkeren.
Mag ik tijdens de voorstelling foto's maken?
Het is verboden opnamen te maken (foto’s, video of geluid) of een mobiele telefoon te gebruiken tijdens een voorstelling. Denk eraan uw mobiele telefoon uit te schakelen voor u de zaal binnengaat.
Wat zijn de openingstijden van de administratie?
De administratie is aanwezig van dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 17.00 uur en 1 uur vóór aanvang van een voorstelling. Gewijzigde openingstijden rond de verschillende feestdagen geven wij tijdig aan op de homepage. De administratie is elk jaar tijdens de zomervakantie van het basisonderwijs afwezig.
Hoe kan ik het beste op de hoogte blijven van Molenberg-nieuws?
Op de homepage en via het bestelformulier uit het theatermagazine kunt u zich aanmelden voor de (gratis) digitale nieuwsbrief van de Molenberg. Tijdens het theaterseizoen krijgt u dan eens per veertien dagen de meest recente informatie per email toegezonden. Zo blijft u eenvoudig op de hoogte van alles wat er in uw theater speelt
Is het theaterprogramma definitief?
Het programma, zoals dat in het theatermagazine staat, is onder voorbehoud. Het kan zijn dat een voorstelling door omstandigheden niet door kan gaan of dat er veranderingen in de bezetting zijn. Hiervan brengen wij de bezoekers van die voorstelling(en) bij voorkeur per mail op de hoogte. De brochure is namelijk samengesteld op basis van de informatie die wij tot april 2016 van gezelschappen en impresariaten ontvingen. De meest actuele informatie staat uiteraard altijd op deze site.
Voorwaarden van de V.S.C.D.
De Molenberg verklaart de algemene voorwaarden van de V.S.C.D. (Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties in Nederland), welke gedeponeerd zijn bij de Arrondissementsrechtbank te Amsterdam onder nummer 66/2012 toe te zullen passen. De voorwaarden kunt u lezen op de site van de V.S.C.D. Ook ligt er een exemplaar ter inzage op de administratie.
BTW
De entreeprijzen voor de voorstellingen zijn inclusief het geldende btw-tarief.